vrijdag 12 augustus 2011

De pennenzak voor perfectionisten

Gemor steeg op van op de gepennenzakte banken. Flapjes binnenin, dat is toch ongehoord! Kocht u ooit een pennenzak met flapjes binnenin? Ik dacht het niet. Waarom zouden uw bloedjes dan vrede moeten nemen met een imperfect exemplaar als hun moeder ook de perfectie kan nastreven? Ziehier, een stap voor stap. Moeilijk is het niet. Gezucht en gefoeter krijgt u er gratis bij. Maar het loont. Echt.

pennenzak2acircuspennenzak2b

Volg de handleiding van de basisversie tot stap 10. Vanaf nu gaat het ietsje anders.

Je pennenzak ziet er momenteel zo uit.


1. Leg je tekendriehoek op de hoek in 45° en zorg dat je aan beide kanten 3 cm hebt. Trek een lijn.


2. Maak het stiksel terug los tot aan de lijn. Je krijgt nu twee losse flappen.


3. Hecht het bestaande stiksel.


4. Steek een speldje op de oorspronkelijke naad en vouw dan de hoek (van 1 stofje) zoals je ook deed bij de basisversie.
Meet in een hoek van 45° 3 cm van de top (aan elke zijde van het nulpunt van de tekendriehoek heb je dan 3 cm). Teken een lijn, speld en stik door.


5. Doe hetzelfde voor de voeringstof. Een truukje om je voeringstof exact in de hoeken te laten aansluiten is dit:
Positioneer de voering mooi in beide hoeken. Steek een speldje precies in de hoek door beide stoffen heen. Doe dit voor beide hoeken. Trek de voeringstof voorzichtig los van de buitenstof. De speldjes blijven zitten en vormen meteen de twee punten die met een stiksel moet verbinden. Speld de opening die je eerder losmaakte en maak dan een hoek van speldje tot speldje.


6. Een propere hoek zowaar!


7. Doe hetzelfde voor de 3 andere hoeken. De kunst bestaat erin om 4 identieke hoeken te vormen, zodat de pennenzak een mooie balk wordt.

8. Sluit het keergat met de invisible closing seam.

Af!

35 opmerkingen:

  1. Dat oranje en blauw dat werkt hè :) tof zeg. Dat met die hoeken deed ik ook al maar jij kan dat zoveel beter uitleggen met sch-oon-e foto's enal. Puik!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Halleluja! Ik was er de laatste keer mijn hoofd over aan het breken hoe ik die verdomde flapjes aan de niet zichtbare kant zou krijgen... Thx Oontje! Dees is echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar zo schoon!! en die foto's!!!
    echt de MAX

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begin hier al te zweten van de foto's alleen al en hoop dat mijn kinders later enkel een pennendoos willen gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heb ik al geprobeerd maar ik vind dat de pennezak met zichtbare flapjes steviger is, de perfecte versie heeft last van imperfecte verschuivingen, vind ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik dacht al dat ik iets had foutgedaan, toen ik op het einde die flapjes overhield. Maar nee, dus een van mijn eerste naaiexperimenten was dus toch gelukt! Joepie! Volgende keer probeer ik de nieuwe methode!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aan iedereen hierboven : jullie weten dat de school verplicht is om uw lievelingetjes van schrijfgerei en toebehoren te verstrekken? Een pennenzak vragen aan de ouders is niet meer toegelaten.
    Maar je kan die perfectionistenzak natuurlijk ook thuis gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @zadnimf
    Je draagt toch ook liever geen ziekenkasbrilletje?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ zapnimf: de school van onze kinderen voorziet schrijfgerief, maar geen pennenzakken. En ook bij het schrijfgerief hebben ze de keuze, hun eigen, of dat van de kinderen van het jaar ervoor. De keuze is dan snel gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En anoniem: je hebt gelijk, die met die flapjes is iets steviger. Al zou je hier een nog steviger vlieseline kunnen gebruiken om dat euvel te verhelpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind ze allemaal even schoon die pennenzakjes! Ik zou ze graag maken, maar doe het niet en het waren niet die flapjes die met tegenhielden! Ik heb echt nog nooit een rits genaaid en durf daar niet echt aan te beginnen. Zelfs nie ahv schoon foto's en ne goeie uitleg. OOIT...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Aaah oef zeg! Ik heb dat pennenzakje vorige week gemaakt en ik kon niet geloven dat je tevreden kon zijn met die mottige hoeken vanbinnen. Het tweede heb ik properkes afgewerkt op dezelfde wijze als hierboven beschreven. Ik gebruikte vlieseline H630 trouwens en hij is zeer stevig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oei, dan hoor ik precies bij de reeks slordige-moeders-die-het-niet-erg-vinden-dat-er-flapjes-inzitten. Ik was al lang content dat ik een fatsoenlijk pennenzakje had gefabriceerd. Heel erg bedankt voor de duidelijke basishandleiding, maar deze sla ik denk ik over :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dus jullie hebben (bijna) allemaal een pennenzak genaaid? Respect!
    (In de Action voor een appel en een ei - ok, niet zo schoon - maar dan hou ik nog veel tijd over om te lezen, jeuj! ;-)

    @Oontje : Bij ons mag het niet, zelf een pennenzak meebrengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik voel mij gelijk een beetje aangesproken door de titel.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. haha, ik voel me helemaal niet aangesproken, maar sta er wel van te kijken. die flapkes, inderdaad, 't is wel een probleem. nu niet meer dus. maar gelukkig volstaat op 1 september een banaan in de boekentas want een pennenzak zal er toch niet op tijd liggen. en volgt er dan nog een assorti boekentas?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha, de Oontand, ja! Maar ssssshhh, want dat probeer ik dan weer nog even te negeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. gelukkig heb ik nog geen kinderen: pennenzakken, boekentassen, kadootjes voor juf a-b-&-c, waddeenwerk ;)!
    maar wel héél schoon ze.
    en zelf kan ik stiekem ook wel een pennenzakske gebruiken. misschien dus toch ne keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat zullen we hier ook nekeer uitproberen maar niet tegen 1 september...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Aha, degene zonder flappen. Merciekes!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik stikte de hoeken van stap 4 en 5 gewoon aan elkaar: geen truukjes nodig zoals in stap 5 (wat mij niet zo goed lukte, maar dat zal wel aan mij liggen), geen last van 'imperfecte verschuivingen', en bij nader inzien kunnen stap 1, 2 én 3 zowaar overgeslagen worden!
    Ik probeerde het wat te omschrijven op mijn blog (hoewel ik besef dat mijn uitleg bijlange niet kan tippen aan de omschrijvingen hier, met foto's en zo...)
    http://mamakers.blogspot.com/2011/09/de-pennenzak-voor-euh-dubbele.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://sayyestohoboken.com/2012/04/diy-mini-boxy-makeup-bag.html
      volgens mij bedoel je zo ?

      Verwijderen
  22. Ik vind het er erg mooi uitzien, maar het lijkt me wel een hoop moeite, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bedankt voor de werkomschrijving en inderdaad zoals mama kers zegt, je kan beide flapjes samenstikken en zo hoef je ook niet wat je al stikte los te maken. zo gaat het toch weer een pak sneller vooruit. dat helpt als je er 8 'in serie' wil maken voor de verzorgsters in de crèche.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wanneer moet je de pennenzak dan precies omdraaien? Is dat voor stap vier?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp je vraag niet zo goed. Ze is binnenstebuiten vanaf stap 1 en in stap 6 draai ze weer goed.

      Verwijderen
  25. Hehe, ik heb er eens eentje gemaakt volgens deze beschrijving. Serieus Lies, ik heb zwaar gevloekt op die hoekskes!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Gezucht en gefoeter is uitgebleven met de omschrijving. (heb mezelf gepermitteerd om stap 2 en 3 samen te nemen - dus 3 cm van de rand blijven en dan moet je niet losmaken en hechten) en dat werkt perfect. Heel mooi resultaat en zin om er meer te maken, maar dat is momenteel niet echt nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Och zo netjes! Dat moet ik ook eens proberen, flapjes zijn vanaf nu verboden!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Bedankt voor de superfijne pennenzak. Hij is eindelijk van mijn to-do naar mijn zelfgemaakt-lijstje verhuisd. Ik heb eruit geleerd dat ik op zoek moet naar een goede tekendriehoek, zeker als ik me aan de perfectionistenversie wil wagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. oh die hoekjes, ik geraak er maar niet aan uit om ze te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Waar kun je zo'n mooie toile cirée kopen? Ik heb al een aantal stoffenwinkels afgezocht, maar steeds zonder veel resultaat! Mooie en duidelijke handleidingen trouwens, heel handig voor amateur-naaisters als ik!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij deze post vind je alvast een lijstje:
      http://oontje.blogspot.be/2011/07/hoe-maakt-u-het-slabben-in-toile-ciree.html

      Verwijderen
  31. Bon, ik ben naast perfectionistisch ook nog autisch want ik had dus niet door dat je de basishandleiding tot en met stap 10 moest doen. (dus ook de zijnaden al sluiten)
    Ik had mijne vent nodig om me daar op te wijzen, ahum.
    Ik was na stap 9 naar hier gekomen en had de pennenzak al in alle richtingen gedraaid maar kreeg hem niet zoals op jouw foto's...
    bon, met goede moed terug verder ;)

    BeantwoordenVerwijderen