Hoe maakt u het? De boekentas

dinsdag 20 september 2011


U vroeg mij in de meest beminnelijke uitlatingen om van de boekentas een tutorial te maken. Na het ineensteken stond ik daar niet zo voor te springen, maar u was zo charmant. Zij maande me aan tot wat spoed, want dat haar dochter mijn zoon in het klasje zou vervoegen zonder hippe boekentas, dat kon toch niet? Et voilà, daar is ze. De boekentassenhandleiding. Waar ik bijna net zo lang over deed als over het ineensteken van de boekentas zelf, maar dit volledig terzijde.

Het idee was om geen volledige handleiding te schrijven, maar eerder een aantal tips op te sommen. Bij nader inzien is het toch redelijk volledig geworden. Moeilijk is het niet. Vooral veel denken en anticiperen, zodat alle delen op het juiste ogenblik worden meegestikt.

Het uiteindelijke formaat van mijn boekentas is 39 cm breed op 28 cm hoog. Dat komt overeen met een gewone grote boekentas. Wil je een peuterboekentas, dan is de werkwijze net dezelfde, pas enkel de afmetingen aan.

schooltas slot

Benodigdheden: stof
• 3 stukken buitenstof van 41 B op 30 H (voor voorpand, achterpand, flap), inclusief 1 cm naadwaarde
• 3 stukken voering van gelijke afmetingen
• 1 stuk van 105 cm op 12 cm voor de zijkanten en bodem. Eventueel te verdelen in 2 of 3 stukken afhankelijk van de 'draaibaarheid' van het patroon
• 2 stukken buitenstof van 24 B op 19 H voor de opzetzakken
• idem voor de voering
• 2 stukken van 8 cm op 5 cm voor de flapjes aan de slotjes
• 2 keer het schouderpand (in buitenstof)
• 2 stukken van 12 cm op 5,5 cm voor het bevestigen van de handgreep
• 1 stuk van 13 cm op 9 cm voor de handgreep

Benodigdheden: accessoires
• 3 meter keperband - hier de variant in katoen, dubbel gestikt voor meer stevigheid. De nylon variant lijkt me nog steviger, maar ook moeilijker te stikken. Bij nylon is er minder van nodig.
• 2 slotjes, 2 doorsteekringen, 2 rechthoekige ringen, alles besteld bij Robin-Eva. Voor de Gentenaars: blijkbaar is alles te krijgen bij Leder Reyne in de Nederkouter. De schoenmakers hier in de buurt keken eens smalend bij mijn vraag om boekentasslotjes...
• vlieseline S520: 1 meter
• vlieseline S320 of H250: 1 meter
• wattine: 1/2 meter
• nylondraad - ideaal als u geen scheef stiksel wil zien
• Van HG hebt u dit product om uw stof waterdicht te maken. Naar het schijnt bestaat er ook een groene variant, te verkrijgen in kampeerwinkels. Ik deed het achteraf met de klassieke spuitbus.
• Een stevige naald. Bij voorkeur van 90. De naald moet wel wat kunnen hebben. Op het einde gaan we door 8 lagen heen.


Voorbereiding:

1. Knip alle patroondelen.
2. Knip alle vlieselinedelen aan elke rand 1 cm kleiner dan het patroondeel.
3. Verstevig van de buitenstof het voorpand, de bodem/zijkanten en de flap met de stevigste vlieseline.
4. Verstevig van de voering het achterpand met de stevigste vlieseline
5. Verstevig van de voering het voorpand, de bodem/zijkanten en de flap met de minst stevige vlieseline.
6. Strijk wattine tegen de buitenstof van het achterpand, de twee patroondelen die samen het schouderstuk vormen en de stof voor de handgreep.
7. Verstevig de buitenstof van de opzetzakken met de minst stevige vlieseline.


De opzetzakken:

1. Leg de goede kanten van de zakken op elkaar en stik op 1 cm van de rand.
2. Strijk de naad open, vouw dicht en stik door (eventueel met een tweelingnaald).
3. Maak een vouw op 5 cm van de onderrand. Het zakdeel is dus dubbelgeplooid. Stik door op 1 à 2 mm van de vouw. Bij alle open randen stop je met stikken op 1 cm van de rand.
4. Vouw open. Doe hetzelfde met de zijkanten. Omvouwen op 5 cm van de rand. Doorstikken.
5. Vouw de zijnaden naar binnen. Stik eventueel door, of stik onmiddellijk vast aan de tas. Vouw daarbij de hoeken naar binnen.
Of google op 'bellows pocket' en dan komt u ook al een heel eind.

opzetzak


De tas:

1. Naai de binnentas aan elkaar (voorpand, achterpand, zijkant en bodem). Had u graag nog een binnenzakje, naai dit dan eerst op het rugpand.

binnentas

2. Zet de opzetzakken op de voorpand (buitenstof).
3. Zet de buitentas aan elkaar (voorpand, achterpand, zijkant en bodem). Steek tussen de bodem en het achterpand twee stukken keperband van 40 cm. Bepaal de exacte positie aan de hand van de keperband van het schouderpand.
4. Stik de schouderpanden aaneen. Naai onderaan een strook van 10 cm keperband mee (ik nam die dubbel, doorgestikt) waar de doorsteekringen aan zijn bevestigd.

losse stukken

5. Steek binnentas en buitentas in elkaar. Vouw de naad om en stik door.

bovenrand doorstikken


De flap:

1. Meet de breedte van het bovenstuk van het slotje. Vouw de stukjes stof voor het slotje overlangs met de goede kanten op elkaar. Stik door op de breedte van het slotje.
2. Keer met de goede kanten naar buiten. Strijk en stik door op 2 mm van de rand.
3. Plooi op 3 cm van de rand. Schuif het slotje over de dubbelgevouwen stof en bevestig.
4. Leg beide delen van de flap met de goede kanten op elkaar en stik rond. Laat de lange zijde aan de rugkant open om te keren.
5. Stik de slotjes mee aan de voorkant van de flap. Zorg dat de slotjes in het midden van de opzetzakken uitkomen.
6. Keer de flap en stik door.
7. Bepaal de positie van de handgreep op de flap. Neem de resterende keperband en vouw deze rond de rechthoekige ringen op de gewenste afstand.
8. Strijk bij het stuk stof voor de handgreep alle naden naar binnen en wikkel dit rond de keperband. Stik door in het midden.
8. Neem de twee stukken voor het bevestigen van de handgreep. Strijk alle naden naar binnen, vouw dubbel, schuif de ring erdoor en positioneer gecentreerd op de flap.
9. Stik door zowel binnen- als buitenkant van de flap voor meer stevigheid. Stik eerst een vierkant, vorm daarna een kruis.

handgreep

10. Bevestig de achterflap aan de boekentas. Vouw hiervoor de openstaande naad van de flap om, schuif het schouderdeel ertussen en stik vast op de gewenste positie op het achterpand van de tas zelf. Hou de positie van de slotjes en de riemen in de gaten.

schouderpand

11. Bevestig de basis van de slotjes op de opzetzakken.
12. Stik tot slot de vier opstaande naden van de boekentas door. Dit doe je door het voor-/achterpand samen te drukken tegen het zijpand en door die 8 lagen heen te stikken. Dit geeft meer stevigheid aan de boekentas en zorgt er ook voor dat je zijpanden niet naar buiten gaan hangen, maar mooi onder de flap blijven.

En we zijn er. Succes!
Opmerkingen en suggesties altijd welkom.
Met dank aan haar voor het helpen brainstormen en aan haar voor de nuttige tips.

58 opmerkingen:

  1. amai, zet die boekentas naast zo eentje van het merk bakker en je ziet geen verschil (tenzij het stofje) super super mooi!!! echt waar! Echt iets om trots op te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alloow. Gij zijt toch wel ne krak ze gij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super! Deze sla ik op onder mijn to do lijstje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gij moedig ding! Zo'n handleiding jong.
    Maar ik ben U wel dankbaar...ooit komt dat hier van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Merci! Al weet ik niet of ik hier ooit aan durf te beginnen.
    Maar het het resultaat is wel een pareltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wilde dat ik zulke mooie Belgische kreten in mijn repetoire had als jullie allemaal hebben... Dan had ik in een zelfde soort bewoordingen als Lies kunnen vertellen wat ik ervan vond..... Maar nu dan maar in saai Nederlands: Chapeau, c'est très très beau! Merci.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amai, het is toch een boekentas en een half, he!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoe wist je dat ik hier stiekem op zat te wachten? Alle spullen al in huis en wel een idee van hoe en wat. Maar dit erbij is super... nu snel die andere 4 dingen van het lijstje maken.
    Dank UUUUUUU!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, bedankt zeg, dat probeer ik zeker eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb fijn naar de foto's gekeken, en die zijn weer super! De handleiding zelf laat ik aan me voorbijgaan...om zelf een boekentas te maken ben ik echt wel te lui;) Ik blijf het wreed knap vinden dat er mensen zijn die het wel aandurven!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tof, lijkt me een heel karwei, maar de uitleg is alvast erg duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Waaw, jammer dat we hier al aan het rugzak-tijdperk zijn begonnen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. waaaaaaaaaw!!! dank u dank u dank u voor die tutorial!!!
    Ik wou mijn meid zo graag zo een boekentas maken voor dit schooljaar maar 't zal voor volgend jaar zijn met dank dan aan deze geweldige tut!
    Super dat je daar zo een werk in hebt willen steken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super! Heb je uitleg opgeslagen voor binnen een paar jaar. Mijn meid moet nog aan 't peuterklasje beginnen, dus 't zal niet voor direct zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig, maar niet voor mij weggelegd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Great tutorial, thank you for sharing!
    - Swee

    www.swiedebie.weebly.com

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ooooooooooooh super bedankt. Ik was een van de mensen die een tutorial/patroon gevraagd hadden in de reacties maar ik had me er al bij neergelegd dat ik het zelf helemaal moest uitpuzzelen (wat ik overigens compleet begreep want wat een werk zo'n tut maken!). Nog eens super super super bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat knap dat je deze tutorial uitgewerkt hebt, schitterend gewoon. Toch vrees ik dat ik ze aan mij zal laten voorbij gaan. De jongens kregen telkens van hun mamie een Kipling boekentas cadeau (om diverse redenen) en om dan zelf nog een extra model te maken, dat zie ik eerlijk gezegd echt niet zitten, dan stop ik mijn energie liever in andere maaksels ...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Amai!! Blijkbaar had je het toch al in je hoofd om een tuto te maken, gezien je foto's... ;-) Nee, echt, dankjewel! Misschien dat ik er met deze uitleg toch eens aan begin, ik heb nog tijd tot volgend schooljaar, dan gaat onze dochter naar 't eerste leerjaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Succes aan al diegenen die het aandurven!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Amai zeg, ijverig ding gij ;)
    De goesting om er nog eens aan te beginnen is er nog steeds niet maar wie weet, ooit, en dan kom ik hier kijken.
    Ik vond dat supergezellig om mee te brainstormen, zeker voor herhaling vatbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. nog niet voor nu, maar als ik eens veel tijd heb wil ik er toch ook eens aan beginnen ... met uw foto's en uitleg lijkt het me ineens te doen :-)
    Al vrees ik dat ik precies af en toe problemen ga hebben om door meerdere lagen stof te stikken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. super oontje! je blijft toch steeds aaaaaaahhhhhs en ooooooooohs ontfrutselen eh :) keep up the good work!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. schitterend! zo verfijnd als de jouwe ga ik niet gaan, maar mijn dochter klaagt dat haar boekentas te klein is dus misschien moet ik ook maar eens actie ondernemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Bedankt voor de uitleg!, erg duidelijk.
    Ik ga hem snel eens maken want de tas die ik heb gekocht gaat al stuk, dit is vast een stuk steviger.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. super bedankt voor de tutorial!!! Ik had hier graag voor zoonlief ook een kikkerboekentasje gemaakt en had de perfecte stof gevonden bij vermiljoen, en nu durf ik het eindelijk aan er toch aan te beginnen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. merci voor de uitleg! Ik had een tijdje terug een super kikkerstofje gezien bij vermiljoen waarmee ik graag voor zoonlief een boekentasje gemaakt had, maar stelde het steeds uit... Met je uitleg zie ik het wel zitten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Kei kei goe, ik bots er nu pas op... maar dat komt in orde tegen 1 september dankzij u!!!
    Dikke merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoe groot is deze schooltas ? Voor mijn beginnerkleutertje misschien de maatjes aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze schooltas is groot genoeg om een paar A4 mappen in te stoppen, dus eigenlijk eerder voor 1e en 2e leerjaar.
      Voor een kleuter zou ik zeker ook de maten aanpassen.

      Verwijderen
    2. En heb je enig idee hoeveel er voor een peuterboekentas af mag? :) Ik ben eigenlijk niet zo goed in die dingen? :-) Groetjes Eveline

      Verwijderen
  30. Hei! Ik wil heel graag deze boekentas proberen te maken! Die schouderpanden zijn me nog niet helemaal duidelijk. Is de precieze vorm en grootte ervan hier ergens te vinden?
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, de vorm van de schouderpanden is overgenomen van een grote Bakker boekentas. Je kan natuurlijk zelf zo'n vorm tekenen. Gewoon zorgen dat het symmetrisch is.

      Verwijderen
  31. Bedankt, ik heb me rijkelijk geamuseerd dit weekend.
    Ben ook heel trots met het resultaat.
    Stien en Ella (9 maand) hebben hun nieuwe tas dan ook mee naar de onthaalmoeder. Ja we gebruiken hem als luiertas. :-)
    Heb wel de tas gemaakt zonder schouderpanden. Als keper heb ik lint gemaakt met de 2 stofjes van de tas.
    de grote zussen hebben ook al hun keuze gemaakt in de stoffen. Zou dit iets willen zeggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Yes! Nu kan mijn kleine sloeber starten op school met DE HIPSTE COOLSTE boekentas !

    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. hallo!!!

    zou het ook lukken met tafelzeil? Zo is het ineens waterafstotend.

    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou kunnen, maar het wordt wel een stuk minder hanteerbaar om het allemaal aaneengestikt te krijgen zonder dat de stof gaat schuiven.

      Verwijderen
    2. Gebruik je een dicker soort katoen - iets canvas-achtigs ? Ik dacht dat dat best zou zijn, maar als ik lees dat je aa 't eind door 8 lagen heen moet stikke betwijfel ik toch of dat gaat lukken met m'n machine. Zelfs gewoon op hoekjes waar 4 lagen stof op elkaar liggen moet ik met de hand op en neer gaan met het wiel want mijn Pfaff stokt...ondanks naald 90...
      Beter niet aan beginnen misschien :-(
      Of gebruik jij een soort jeans-naald ?
      Dankje voor alle hulp en uitleg !

      Verwijderen
    3. Een jeans- of ledernaald, dat zeker. En deze tas is in een lichte canvas.
      Met de hand op en neer gaan is het beste. Het voorkomt dat je naald krom gaat staan of inderdaad gewoon breekt.

      Verwijderen
  34. hei Lies, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Onze boekentas is af, heel blij! Ik wilde er nog eens over bloggen, maar het ziet er niet naar uit dat het er direct van gaat komen ;-) Noortje is echt heel content.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Mag ik vragen waar je het patroon kan vinden?

    Alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is geen patroon. Je vindt alle benodigdheden en uitleg over patroondelen in de tekst hierboven.

      Verwijderen
  36. Beste oon,
    Ik heb aandachtig je handleiding bestudeerd.
    Heb je toevallig nog ergens de afmetingen van de schouderpanden?
    Dit zou wel handig zijn, ik probeer hem binnenkort na te maken.
    Vriendelijke groetjes
    Mireille

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat gebruik je van stof voor de boekentas? Is da gewoon katoen of eerder canvas? Zou dat met soft cactus gaan? Alvast bedankt voor je antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De buitenkant is lichte canvas (Kokka), de voering een stevig katoen. Soft Cactus zou ik niet aanraden, wegens gewoon veel te dun. Tenzij je geen graten ziet in een slappe boekentas.

      Verwijderen
  38. hallo, ik ben hier net begonnen aan deze super leuke boekentas.... ik zit even vast met de schouderband....is hier een patroon van ? groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, voorlopig niet :)
      Schouderpand is 26 cm breed (incl. naadwaarde) en 36 cm hoog (idem). Het boogje is 6 cm hoog, maar ik zou het minder nemen, want de tas hangt wat te laag, daardoor. Denk ik toch.

      Helpt dat?

      Verwijderen
  39. Bedankt voor de geweldige uitleg! Twee dagen hard werk en 4 jeansnaalden later staat er hier een geweldige boekentas te blinken... Want juffen hebben ook recht op een prachtige boekentas, nietwaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier een foto van mijn opvallend exemplaar, op mijn kakelverse blog.... http://sjefenjuliette.blogspot.be/2014/08/boekentas-klaar-nu-ik-nog.html

      Verwijderen
  40. Zelfs 3 jaar later, is bij aanvang van het schooljaar, jouw tuto nog steeds de meest besproken handleiding in blogland.
    Dankjewel voor deze duidelijke uitleg, die me probleemloos door de verschillende stappen loodste!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. I love your satchel ! It reminds me so much of the "cartables" I had as a schoolgirl in France back in the 70s and 80s !
    I'm going to have a go at trying to make one for my daughter (her Bakker won't last much longer), even if I suspect it may be a little too difficult for me, especially as I have to rely on Google Translate as I don't speak Dutch...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Don't worry, you'll be fine. You can always send me an e-mail when you're having trouble understanding.

      Verwijderen
  42. ik ga morgen deze tas (weliswaar hier en daar wat aangepast) uitproberen, alvast heel erg bedankt voor de zeer goede uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen