De 20 minuten V-hals trui

donderdag 20 september 2012


Er zijn zo van die dagen dat de zoon opstaat en geen kleren meer heeft, wegens teveel gegroeid overnight. Allé, niet echt overnight, maar wel over de zomer. Een hele stapel truien, zomaar te klein.

Er zijn ook zo van die dagen dat ge weet dat er iets is en u eigenlijk niet meer kunt herinneren wat. Of toch, op de laatste nipper. Vandaag was zo'n dag. Mijn recykleren dag.

Er zijn zo van die dagen dat die twee gewoon samenvallen. Dan is daar: de 20 minuten trui!

recykleren


U heeft hiervoor nodig:
- 1 trui, bij voorkeur gered van het vuilnis wegens uitgerokken, met vlek(ken), verkeerde maat, met gat, of welke reden ook goed is om die niét meer te dragen.
En bij voorkeur met een V-hals. Dat spaart minuten.
- boordstof in een bijpassende kleur (of als u een 100% recykleerder bent, dan gebruikt u uiteraard de boord van een oude trui. Ah, ja.)
- een truipatroon (bijvoorbeeld Knippie 6/2010), een t-shirtpatroon in een grotere maat, een zelfgetekend patroon, of gewoon een goed passende trui.

recykleren0

Zelf fervente V-hals trui aanhangers, presenteren wij u twee versies. De snelle versie en de iets minder snelle, maar nog altijd belachelijk gemakkelijke en relatief snelle versie. Klaar? Start!

Voor de allersnelste versie, met het behoud van de originele V-hals: start hier!

1. Leg een goed passende trui/het patroon op de oude trui. Knip de zijnaden en de mouwboog van het voorpand los.

recykleren2

Doe hetzelfde voor de achterkant.

recykleren4

2. Bepaal de lengte en knip het overtollige stuk trui af.

recykleren3

3. Je houdt een trui over met gesloten schoudernaden.

recykleren5

4. Leg het patroon van de mouwen op de oude mouwen en knip de mouwboog.
Dat kan met behoud van de mouwboord (als die nog toonbaar is), of gewoon ergens middenin. In dat laatste geval knip je die iets korter, want dan zetten we er achteraf nog een mouwboord aan.

recykleren6

5. Vouw de mouw dubbel en bepaal de breedte van de mouw.

recykleren7

6. Leg de mouw met de goede kant op de goede kant van de trui en overlock de mouwboog.
Doe dit voor beide kanten.

recykleren8

7. Sluit de zijnaad van de trui. Neem een strook boordstof (hier van 8 cm hoog), vouw overlangs met de goede kanten naar buiten, plaats rond de onderrand van de trui en overlock rondomrond.
Doe hetzelfde voor de mouwboorden indien nodig.
Denk eraan om voor de boordstof 80-85% van de omtrek van de trui/mouw te nemen, om het vooral niet te laten lubberen.

recykleren9

Klaar!
En? U klokt af in hoeveel minuten?

Noot: Voor wie meer info nodig heeft, kijk even hier van stap 8 tot stap 11, met dat verschil dat bij stap 8 uw voor- en achterpand al properkes aan elkaar hangen.


Versie 2, met een nieuw geassembleerde V-hals.

1. Assembleer de trui volgens de richtlijnen hierboven.

recykleren10

2. Knip de halsboord volgens het patroon (of teken zelf een gelijkaardige vorm. De boord moet wel in punten doorlopen, en niet zoals hier, stoppen voor het eind)

recykleren11

3. Stik aaneen op 1 cm van de rand.

recykleren12

4. Strijk de naad perfect open, en strijk de volledige kraag dan overlangs dubbel.

recykleren13

5. Bevestig de kraag aan de trui. Voor de voorzichtige zielen (zoals mezelfve, in dit geval): overlock de kraag rondomrond en bevestig deze pas nadien met de naaimachine aan de trui.

recykleren14

6. Zorg dat beide punten van de V overeenkomen en stik rondomrond vast op het overlockstiksel. Knip de punt van de V nog in als je ziet dat het 'trekt'.
Stik desgewenst rondomrond nog eens door. Gebruik hiervoor een zigzagsteek op de smalste stand, met lengte 3. Hierbij rekt de steek toch nog iets mee als de trui over het hoofd wordt getrokken.

recykleren15

Simpel en proper. Alstublieft!


Geen patroon beschikbaar? Truipatroon zelf tekenen kan ook!

1. Als je geen truipatroon hebt, maak er dan zelf een.
Leg een goed passende trui op een blad papier en teken de omtrek, met 1 cm naadwaarde erbij (uiteraard niet aan de stofvouw). Doe dit voor voor- en achterpand.
Teken het voorpand uiteraard met een ronde kraag die lager komt of met een V-hals. Gebruik een goed passende trui om de verhoudingen te bepalen.

recykleren16
recykleren17

2. Voor de mouwen kan je een wilde gok doen, of kan je de mouwboog bepalen aan de hand van een t-shirtpatroon dat je misschien wel in je bezit hebt.

recykleren18


Voilà!
Wij zijn weer goed voorzien van truien. Niet in onze favoriete kleuren, maar ah, prima voor kleuterklasschildersessies, nietwaar?
En bovendien perfect op het lijf van deze smalle spriet hierboven. Iets wat ons al winkelend niet gegeven is.

recykleren1

Meer recykleren? Kijk bij Boomie!
Meer recycleren bij Oon? Klik hier.

Noot: de truien met V-hals hadden hier maat 9-10 jaar en maat 11-12 jaar. De kleinste maat V-hals was goed voor de zoon met maat 4-5 jaar. De grootste maat had een iets te grote hals, maar dit was zeker niet storend.
Gebruik je een herentrui, pas dan zeker de hals aan.

33 opmerkingen:

  1. Wauw seg,dat heb je wel heel knap en heel snel gedaan.Toppie !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Supertruien, en zo snel ! En zonder overlock ? Zou dat ook lukken ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De manual schrijven heeft waarschijnlijk net iets langer geduurd dan het maken van de trui, veronderstel ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wilde net hetzelfde zeggen als Mieke, zo compleet! En heel tof. Ik heb hier nog wat truien liggen 'voor de stof' maar nooit gedacht om er opnieuw truien van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En waarom gaan mijn plus-kinderen nu ook weer naar een uniformschool en niet naar een gewone... omdat ik dan minder naaien kan :-( Droevig wordt ik ervan, als ik zulke leuke voorbeelden zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo een guitig ventje, die jongste van jou!!!
    En die truien,..., ik ga eens beter nadenken als ik nog eens iets wegsmijt hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amai, superknap!
    Maarreh...waar zit het oude/vlekkerige in de truien die je gerecycleerd hebt? Die zien er keinieuw uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de boorden onderaan, op de mouwen (van deze die nieuwe mouwboorden heeft), die paarse had een gat ergens onderaan, en voor de rest inderdaad gewoon nog intact, maar veel te wijd voor de oudste zoon die ze gekregen had en nooit had gedragen.

      Verwijderen
    2. Haha, dat zie je er echt niet aan! Bij ons zitten vlekken-die-er-niet-uitgaan altijd midden op het kledingstuk, dus ik zou hoogstens de achterkant kunnen recycleren ;)
      Gelukkig al een paar stuks kunnen redden door een strategisch geplaatste applicatie/flocksel

      Verwijderen
  8. wauwwwwwwwwww! super! die ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel tof! Dat vraagt om rommelen in de kasten en/of een kringloopbezoekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een herkenbare nood en een fijne oplossing! Waar liggen die oude truien hier?!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. waw, dankje voor deze recyclage tuto! Ga ik zeker eens gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Supergeslaagd! Merci voor de bijdrage!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. PFFF, dat ziet er toch niet gemakkelijk uit.
    Maar dat zal wel aan mij liggen.
    Toch knap.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. een hit, prachtige truitjes werden het! Ik vraag me wel hetzelfde af als eva-maria of dit zonder overlock ook zo makkelijk zou gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tricky. Het zal wel lukken, maar of het zo makkelijk gaat? Zeker zorgen dat het stiksel dan stevig genoeg is, want aan zo'n kledingstuk wordt wel wat gerokken en als de draad van de naad knapt, dan ben je weer terug bij af.

      Verwijderen
  15. Zo duidelijk! Dat wil ik ook wel eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja handig, breisels recykleren dan hoef je niet te breien :)
    Mooi voorbeeld van de V-hals!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deed het ook al en aantal keer met succes en de blikken van de oudste ... hoe dat is mijn trui ??? hoe kan dat??
    en het maat label in de trui dat niet overeenstemt met de werkelijkheid

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hey, prachtig die v-kraag. Zo chique. Zie ik het goed dat jij 1 keer met de lockmachine stikt en daarna (of daarvoor) niet nog een gewone tricotsteek ernaast zet? Bij mij lukt dat niet, aangezien mijn locknaad niet echt goed rekt (eindeloos bedoel ik ) dus ook niet echt sterk is. Daarom zet ik er een tricotnaad naast. Maar blijkbaar kan het wel... wat is het geheim?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook gewoon in twee bewegingen, hoor. Eerst locken, dan doorstikken met een stretchsteek. Mijn overlock kan dat niet in 1 keer. Daar heb je - dacht ik - een coverlock voor nodig.

      Verwijderen
  19. Geweldig dit! Ik 'bookmark' hem even oke? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nou, wat goed zeg!
    't mag dan makkelijk lijken, ik vind het toch heel knap van je!! (zou mij niet zo mooi lukken hoor)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Spijt dat hier geen kleine ventjes rondlopen :)

    BeantwoordenVerwijderen